Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Ryzyko dysleksji

Każdy młody człowiek wkraczający w mury szkoły pragnie być akceptowany przez nowe otoczenie i odnosić sukcesy. Nie wszystkim się to udaje. Czasem wynika to z mniejszych zdolności dziecka, ale tutaj może pomóc systematyczna nauka, więcej czasu poświęconego na ćwiczenia i utrwalanie wiadomości pod czujnym okiem rodziców i nauczycieli. W zupełnie innej sytuacji są dzieci z tzw. ryzyka dysleksji i dzieci ze stwierdzoną dysleksją. One mimo intensywnej, systematycznej i kontrolowanej przez najbliższych nauce nie poprawiają swoich wyników, a więc nie mogą dorównać rówieśnikom i nie odnoszą sukcesu.

 

Brak sukcesu i zadowolenia powoduje u najmłodszych brak zainteresowania nauką, unikanie zadań sprawiających trudności, a w efekcie niechęć do chodzenia do szkoły, przebywania w grupie rówieśniczej, która nie zawsze jest tolerancyjna i nie zawsze akceptuje wszystkich swoich członków. Z czasem bezradność dziecka, które bardzo pragnie pokonać trudności w nauce, ale nie jest tego w stanie zrobić bez pomocy specjalisty, może przejść w postawę wycofującą  lub też wywołać niekontrolowaną agresję słowną lub ruchową. Dziecko nie wie, że trudności, które ma w nauce szkolnej nie są zależne od niego samego. Szuka więc winy w sobie, zaczyna myśleć o sobie jak o nieudaczniku tym samym tracąc poczucie własnej wartości i wiary we własne siły. Czasem rodzice, nieświadomi przyczyn trudności w nauce swojego dziecka, również upatrują winy w jego lenistwie czy niesystematycznej pracy jednocześnie potwierdzając przekonanie dziecka, że to ono ponosi całą winę za niepowodzenia szkolne.

Dziecko dyslektyczne może lepiej przyswajać wiedzę, lepiej czytać, pisać i liczyć, ale musi poznać inne metody nauki niż te, które nauczyciele powszechnie stosują na zajęciach dydaktycznych. Pozna je uczestnicząc w zajęciach terapii pedagogicznej. Również rodzice dziecka dyslektycznego mogą, a nawet powinni je wspierać w ćwiczeniach w domu wg instrukcji terapeuty.

Pierwsze symptomy tych trudności pojawiają się już w wieku po niemowlęcym i przedszkolnym dlatego należy uważnie obserwować rozwój dziecka. Oto one.

Wiek po niemowlęcy /2-3 – latki/:

  • dziecko wcześnie zaczyna chodzić, ale nie przechodzi przez etap raczkowania /przemieszcza się na pośladkach i rękach, pełza na brzuchu/
  • opóźniony rozwój motoryki rąk – słabo manipuluje

przedmiotami lub nie jest tym zainteresowany

  • opóźniony rozwój mowy

Wiek przedszkolny /3-5 latki/:

  • niska sprawność ruchowa w zakresie ruchów całego ciała/słabo biega, ma trudności opanowaniem jazdy na rowerze, jest niezaradne w ruchach - często wpada na przeszkody i spada np. z krzesła; ma trudności z łapaniem, kopaniem lub rzucaniem piłki, podskakiwaniem i przeskakiwaniem przez przeszkody/
  • słaba sprawność motoryczna rąk /niechęć do wykonywania czynności samoobsługowych, utrzymujące się kłopoty z samodzielnym ubieraniem i zakładaniem obuwia na właściwe nogi/
  • niechęć do rysowania, nieprawidłowy sposób trzymania ołówka
  • trudności w składaniu według wzoru obrazków pociętych na części, puzzli
  • opóźniony rozwój mowy, regularne przekręcanie wyrazów i zwrotów /lokomotywa - kolomotywa, którędy - krędy); miewa kłopoty z zapamiętywaniem nazw pospolitych obiektów np. "stół", "krzesło"
  • trudności z uczeniem się wierszyków i rymujących się słów
  • słuchanie czytanego przez dorosłych tekstu /bajki, wierszyka/, ale brak zainteresowania literami
  • permanentne wrażenie, że nie słucha lub nie uważa
  • brak przejawów preferencji jednej ręki
  • słaba orientacja w schemacie ciała i przestrzeni /prawa-lewa; nad – pod/

Pamiętajcie, im wcześniej zdiagnozujemy podłoże trudności naszego dziecka i rozpoczniemy terapię tym większa szansa na wyeliminowanie lub pokonanie specyficznych trudności  w nauce szkolnej!

 

Opracowała mgr Dorota Piątkowska

pedagog - terapeuta terapii pedagogicznej