Integracja
Nauczanie i wychowanie integracyjne w naszym przedszkolu ma długą historię. Pierwszy oddział integracyjny powstał we wrześniu 1994r, w odpowiedzi na potrzeby lokalnego środowiska, gdy okazało się, iż w pobliżu mieszkają dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Stopniowo wraz z upływem lat przybywało grup, w których dzieci zdrowe i niepełnosprawne bawią się i uczą wspólnie. Do placówki przyjmowano dzieci o różnym rodzaju i stopniu niepełnosprawności. W związku z tym nauczycielki stanęły przed ogromnym wyzwaniem, musiały być twórcze, ciągle szukać nowych metod pracy, innowacyjnych rozwiązań trudnych problemów.
Dzięki tym poszukiwaniom rozwijały się, poszerzały swoje kwalifikacje kończąc studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne, szkolenia.
Oto kilka najważniejszych:
- praca z dzieckiem niesłyszącym i słabosłyszącym
- metody pracy z dzieckiem autystycznym
- pedagogika Marii Montessori
- integracja sensoryczna
- logopedia
- terapia pedagogiczna
- Program Językowy Makaton
- oligofrenopedagogika
- Metoda Dobrego Startu
- Edukacja przez Ruch
- sensoplastyka
- trening umiejetności społecznych- TUS
- Ruch Rozwijający wg W. Sherborne
- terapia ręki
Istotą integracji jest włączanie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych do grupy pełnosprawnych rówieśników. Nasze wieloletnie doświadczenia pozwalają na stwierdzenie oczywistych zalet takich grup:
- Grupy są mniej liczne (do 20).
- W każdej znajduje się kilkoro dzieci (do 5) o różnym stopniu niepełnosprawności.
- Dzieci otoczone są dobrą opieką pedagoga ogólnego, pedagoga specjalnego, psychologa, logopedy, muzykoterapeuty.
- Dzieci niepełnosprawne są w gronie rówieśników, dzięki czemu maja szansę dorastać tak, jak inne dzieci.
- Integracja uczy w naturalny sposób tolerancji, otwartości, wyrozumiałości, serdeczności.
- Powoduje większą wrażliwość na drugiego człowieka.
- Codzienne wspólne działania i czynności dają okazję do wzajemnej pomocy i życzliwości.
- W przedszkolu integracyjnym wszystkie dzieci mają takie same prawa i obowiązki.
Głównym zadaniem naszego przedszkola jest nauczenie wzajemnych interakcji dzieci niepełnosprawnych i zdrowych oraz przygotowanie ich do życia w naturalnej grupie. Troszczymy się o harmonijny rozwój każdego powierzonego nam dziecka we wszystkich sferach: fizycznej, emocjonalnej, poznawczej, społecznej. W związku z tym:
- opracowujemy indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne
- dzieci niepełnosprawne uczestniczą we wszystkich zajęciach organizowanych na terenie przedszkola,
- dysponujemy bogato wyposażonym gabinetem do pracy indywidualnej,
- udzielamy porad i konsultacji,
- prowadzimy terapeutyczne zajęcia plastyczne,
- korzystamy z elementów m.in.:
- Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
- Muzykoterapii
- Metody Pedagogiki Zabawy
- Metody Dobrego Startu M. Bogdanowicz
- pedagogiki Marii Montessori
- Integracji Sensorycznej
- Programu rozwijającego percepcje wzrokową M.Frostig
- ćwiczeń grafomororycznych przygotowujących do nauki pisania H. Tymichovej
- Stymulacji polisensorycznej
- terapii pedagogicznej
Dzieci niepełnosprawne biorą udział w festiwalach, olimpiadach, konkursach organizowanych dla przedszkoli integracyjnych i odnoszą wspaniałe sukcesy.