Projekt "Kreatywność i przygoda"
Projekt „ Kreatywność i przygoda” nr RPLD.11.01.03-10-0005/20-00
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi Priorytetowej XI Edukacja, Kwalifikacje, Umiejętności, Działania XI.1 Wysoka jakość edukacji, Poddziałania XI.1.1 Edukacja przedszkolna, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020.
Projekt realizowany będzie w okresie od 1 sierpnia 2021 r. do 30 kwietnia2023 r.
Całkowita wartość projektu wynosi: 575 462,50 PLN,
w tym dofinansowanie w wysokości: 489 052,50 PLN,
wkład własny w wysokości: 86 410,00 PLN.
Głównym celem projektu jest:
Ograniczenie barier i dysproporcji w dostępie do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej, podniesienie efektywności wsparcia dla dzieci z niepełnosprawnościami oraz stworzenie warunków równych szans edukacyjnych dla wszystkich wychowanków Przedszkola Miejskiego nr 36 - Integracyjnego w Łodzi poprzez organizację zajęć terapeutycznych i dodatkowych, zakup specjalistycznego wyposażenia i pomocy oraz podniesienie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli pracujących z dziećmi z niepełnosprawnościami w okresie od 1.08.2021- 30.04.2023.
W ramach dodatkowych zajęć (w tym w zakresie Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych - SPE) zostanie położony nacisk na indywidualizację pracy z wychowankami, co wpłynie na szybsze osiągnięcie pożądanych efektów podjętych działań. Pedagodzy poprzez realizację szkoleń i studiów podyplomowych nabędą dodatkowe kompetencje i kwalifikacje, co wpłynie na poprawę jakości kształcenia w PM nr 36. Doposażenie placówki stworzy innowacyjne warunki do zabawy oraz wpłynie na poprawę warunków wczesnej opieki i edukacji dzieci uczęszczających do placówki.
Zadania realizowane w projekcie:
1. Zajęcia indywidualne dla dzieci z niepełnosprawnościami:
- Terapia metodą Warnke`go. Ta metoda pozwala na niwelowanie trudności w następujących obszarach: w nauce czytania i pisania, zaburzeniach przetwarzania słuchowego (APD), problemach logopedycznych, problemach dzieci z grupy ryzyka dysleksji rozwojowej lub u których zdiagnozowano dysleksję, problemach w lateralizacji.
- Reedukacja mowy: zajęcia indywidualne z wykorzystaniem programów multimedialnych skierowane są do dzieci niepełnosprawnych, które wymagają logoterapii. Mają na celu wspomaganie diagnozy i terapii najczęściej występujących zaburzeń mowy. Wykorzystanie komputera, tablicy multimedialnej, pomocy dydaktycznych i diagnostycznych, programów multimedialnych w rozwijaniu kompetencji językowych i komunikacyjnych będzie dopełnieniem tradycyjnych ćwiczeń logopedycznych, uatrakcyjni je, stworzy nowe możliwości, zmotywuje dzieci do większego wysiłku. Przyczyni się do wspierania prawidłowej artykulacji, rozwijania funkcji poznawczych, koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, logicznego myślenia, pamięci, kształcenia prawidłowej fazy wydechowej, słuchu fonematycznego, spostrzegawczości, umiejętności klasyfikacji, kategoryzacji.
- Terapia pedagogiczna: to indywidualne specjalistyczne działania mające na celu niesienie pomocy dzieciom ujawniającym różnego rodzaju nieprawidłowości rozwoju i zachowania. Celem zajęć jest wyrównywanie opóźnień i tym samym zapobieganie niepowodzeniom szkolnym. Terapia obejmuje specjalistyczne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, prowadzone różnymi metodami i technikami, mające na celu usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych i wyrównanie deficytów rozwojowych.
2. Terapeutyczne zajęcia grupowe:
- Trening umiejętności społecznych poprzez zajęcia kulinarne, ogrodnicze, majsterkowanie: specjalistyczne zajęcia grupowe, których podstawowym zadaniem jest wyposażenie dzieci z niepełnosprawnościami w elementarne umiejętności i sprawności niezbędne w codziennym funkcjonowaniu oraz umiejętności samoobsługi, których opanowanie przekłada się na rozwój samodzielności. Zajęcia te mają zachęcać do podejmowania prostych aktywności praktycznych: majsterkowanie, czynności kulinarne czy drobne prace ogrodnicze, co buduje pewność siebie oraz poczucie bycia wartościowym dla otoczenia.
- Terapia sensomotoryczna z elementami relaksacji: zajęcia grupowe, które poprzez ruch wzmacniają zmysły i kształtują zdolności ruchowe u dzieci. Terapia przez ruch rekomendowana jest dzieciom przejawiającym zaburzenia przetwarzania sensorycznego. Zabawy i zajęcia sensoryczne mają za zadanie dostarczać różnorodnych bodźców do rozwoju zmysłów dziecka i poszerzać świat jego doznań. Celem relaksacji jest z kolei zwolnienie napięcia mięśniowego i psychicznego.
- Terapia ręki: Polega na usprawnianiu precyzyjnych ruchów dłoni i palców oraz koordynowanie ich przy pomocy wzroku (ćwiczenia mobilności nadgarstka, niezależnych ruchów obu dłoni i współpraca obu rąk). Wspomaga dziecko w osiągnięciu optymalnego poziomu w zakresie samoobsługi oraz doskonalenia sprawności manualnej i grafomotoryki poprzez usprawnianie funkcji percepcyjno–motorycznych.
- Trening umiejętności szkolnych: głównym celem tych zajęć grupowych jest nabywanie przez dzieci umiejętności społeczno – emocjonalnych oraz nabywanie umiejętności szkolnych. Kształtowanie kompetencji społeczno - emocjonalnych odbywa się poprzez naśladownictwo, ogrywanie ról, udzielanie informacji zwrotnych oraz transfer umiejętności.
3. Kształtowanie kompetencji kluczowych:
- Arteterapia: zajęcia grupowe muzyczno – taneczne, teatralne, plastyczne, sensoplastyczne, artystyczno – ruchowe. Kierowane są dla dzieci z orzeczeniem i objętych pomocą psychologiczno - pedagogiczną. Proponowane zajęcia mają na celu: wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez doskonalenie osobowości, nauczanie prawidłowych relacji interpersonalnych oraz aktywne uczestniczenie w procesach kultury; nabywanie przez wychowanków umiejętności wyrażania w różnych formach artystycznych własnych uczuć i emocji; pomaganie dzieciom w umacnianiu ich wiary we własne siły oraz kształtowaniu charakteru; stwarzanie podczas zajęć sytuacji służących uwalnianiu i odreagowaniu negatywnych emocji; inicjowaniu działań rozwijających ekspresję własną, spontaniczność; zwiększenie wiedzy i samoakceptacji. Podczas zajęć dzieci nauczą się wyrażać swoje myśli, emocje, przeżycia w sposób społecznie akceptowany, będą mogły rozwinąć wyobraźnię, przeżyć sukces, poczuć się zauważone i docenione, podwyższyć własny poziom samooceny i samoakceptacji, nauczyć się nawiązywać właściwe relacje społeczne.
- Kodowanie i technologie informatyczno komunikacyjne: Celem zajęć jest rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia i wnioskowania. Kształtowanie umiejętności odkodowywania informacji. Kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania, ustalanie położenia przedmiotów. Rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia. Doskonalenie umiejętności współdziałania w parach i w zespołach.
- Nauka pływania - zajęcia na basenie: ma na celu poprawę ogólnej sprawności dzieci, budowanie ich odporności. Oswaja z nowym środowiskiem naturalnym. Zachęca do spędzania wolnego czasu na zajęciach sportowych.
4. Podniesienie kwalifikacji i kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie:
- Arteterapia- terapia sztuką w pracy z dziećmi i młodzieżą.
- Terapia dzieci z autyzmem i Aspergerem.
- Edukacja przez ruch.
- Metoda Warnke- trening słuchowy, wzrokowy i motoryczny.
- Sensoplastyka.
- Metoda Aktywnego Słuchanie wg. Batti Strauss.
- Kodowanie z elementami programowania.
- Współpraca zespołów terapeutycznych i superwizja.
- ICT i narzędzia STEAM w pracy z dziećmi o SPE.
- KORP- szkolenie obsługi certyfikowanego testu diagnostycznego.
- Metody terapeutyczne wspomagające funkcjonowanie dzieci o SPE rówieśniczej w grupie rówieśniczej.
W celu prawidłowej realizacji projektu zakupiony zostanie m.in.: sprzęt komputerowy, tablice multimedialne, tablety, podłoga interaktywna, programy multimedialne, wyposażenie do sal i gabinetów terapeutycznych, pomoce dydaktyczne i książki, specjalistyczne pomoce do terapii Warnke`go, zajęć z kodowania i technologii komunikacyjnych i informatycznych, pomoce i wyposażenie do zajęć kulinarnych, ogrodniczych, majsterkowania, zajęć ruchowo – sensorycznych, zabawki rozwijające kompetencje komunikacyjne i społeczne dzieci.