Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Ćwiczenia na koncentrację.

Propozycje ćwiczeń na koncentrację uwagi. 

Dzieci uczęszczające do przedszkola i młodsze szkolne. 

 

  • Odnajdowanie różnić w obrazkach. Można też wyszukiwać różnice w ciągach liczb, liter lub słów. 
  • W rzędzie układamy kilka przedmiotów (np. temperówka, klej, łyżka, piłka, książka, miś, samochód, klocki). Dziecko przygląda się tym przedmiotom i zapamiętuje ich kolejność. Następnie dziecko odwraca się tyłem i wymienia wszystkie przedmioty w kolejności. Możemy powtarzać tę zabawę wielokrotnie zgadując na przemian z dzieckiem. Rozpoczynamy od 3-5 przedmiotów następnie możemy zwiększać ich liczbę, zmieniać położenie przedmiotów. 
  • Rodzic czyta opowiadanie lub bajkę, a zadaniem dziecka jest zareagowanie na wybrane słowo (np. „kot” „księżniczka” lub inne w zależności od treści) dziecko podnosi rękę, czy klaszcze itd. 
  • Zabawa w głuchy telefon. Zadaniem dziecka jest dokładne powtórzenie zdania, które usłyszało. 
  • Nauka krótkich wierszyków, wyliczanek, piosenek, rymowanek. 
  • Zapamiętywanie numerów telefonów, listy zakupów (rozpoczynamy od 3 elementów i sukcesywnie zwiększamy ich ilość). 
  • Odtwarzanie rytmów np. wystukujemy dziecku kredką rytm, następnie dziecka stara się go odtworzyć. 
  • Rysujemy dziecku na plecach proste rysunki, na przykład trójkąt, koło, kwadrat, słońce, chmurkę. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co zostało narysowane na plecach i odrysowanie tych rysunków na kartce. U starszych dzieci mogą to być liczby, litery, słowa. 
  • Dorosły czyta dziecku krótką bajkę, następnie dziecko opowiada jej treść lub odpowiada na pytania dorosłego związane z bajką.  
  • Rysujemy wspólnie z dzieckiem na dużej kartce papieru czy kartonie zwierzę, lalkę lub tworzymy cały obrazek i wspólnie go kolorujemy. Następnie tniemy go najpierw na większe kawałki. Dziecko układa je,tak jak puzzle. Gdy nabierze wprawy w układaniu całego obrazka, tniemy go jeszcze na mniejsze fragmenty i ponownie dziecko je układa. Możemy podwyższyć poziom trudności, tnąc puzzle na jeszcze mniejsze kawałki. 
  • Zabawa „Ciepło – ZimnoPoszukiwanie ukrytego przedmiotu. Dziecko może być kierowane do celu w różny sposób, np. rodzic wykorzystuje kierunki prawo  lewo tył - przód, bliżej - dalej itp. (młodsze dzieci, które mają problem z kierunkami możemy kierować:„idź w stronę”: kanapy, albo lampy, itp.). 
  • Łączenie punktów tworzących figurę. 
  • Naśladowanie sekwencji ruchów np. „Zabawa w lustro”. Dziecko staje naprzeciw rodzica (rodzeństwa) i naśladuje ruchy, gesty rodzica dokładnie tak ja w odbiciu lustrzanym. Później następuje zamiana ról – to rodzic naśladuje dziecko.   
  • Nawlekanie koralikówrysowanie linii w labiryncie, bez dotykania ścianrysowanie po śladzie, kalkowaniewycinanie po linii. 
  • Pokazujemy dziecku ilustrację i prosimy, aby przez 30 sekund uważnie jej się przyglądało. Następnie zabieramy rysunek i prosimy, aby powiedziało, co znajdowało się na obrazku. Możemy zadawać pytania dodatkowe np. jakiego koloru był dany przedmiot, co robiła osoba na obrazku itp.? 
  • Z zamkniętymi oczami opisz jak najdokładniej, jak są ubrani domownicy lub jak wygląda miejsce,w którym teraz jesteś, itp.  
  • Z zamkniętymi oczami spróbujcie sobie przypomnieć ze wszystkimi szczegółami, co każdy z was robił dziś od momentu wstania z łóżka, aż do tej chwili. Wzajemnie możecie sprawdzić, czy coś nie zostało pominięte lub przestawione w czasie. 
  • Dziecko siedzi lub leży wygodnie i słucha odgłosów z otoczenia. Następnie stara się je wymienić(dźwięki to np.: szum lodówki, woda lecąca z kranu, dźwięki za oknem, skrzypienie drzwi, stukanie, szuranie, szelest gazetą itd.). Zadanie można utrudnić poprzez polecenie dziecku, aby wymieniło dźwięki, odgłosy w kolejności, w jakiej się pojawiały. 
  • Zabawa z dzieckiem i domownikami „Jedziemy na wycieczkę”. Zabawę zaczynamy od słów”: Jedziemy na wycieczkę bierzemy...... - dziecko wymyśla i wymienia rzeczy, jakie zabieramy na wycieczkę, powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione, np.:misia, plecak, latarkę, spodnie, namiot itp. Każdy z uczestników wymienia rzecz, którą zabiera, po powtórzeniu wszystkich rzeczy od poprzednika.