Ćwiczenia na koncentrację.
Propozycje ćwiczeń na koncentrację uwagi.
Dzieci uczęszczające do przedszkola i młodsze szkolne.
- Odnajdowanie różnić w obrazkach. Można też wyszukiwać różnice w ciągach liczb, liter lub słów.
- W rzędzie układamy kilka przedmiotów (np. temperówka, klej, łyżka, piłka, książka, miś, samochód, klocki). Dziecko przygląda się tym przedmiotom i zapamiętuje ich kolejność. Następnie dziecko odwraca się tyłem i wymienia wszystkie przedmioty w kolejności. Możemy powtarzać tę zabawę wielokrotnie zgadując na przemian z dzieckiem. Rozpoczynamy od 3-5 przedmiotów następnie możemy zwiększać ich liczbę, zmieniać położenie przedmiotów.
- Rodzic czyta opowiadanie lub bajkę, a zadaniem dziecka jest zareagowanie na wybrane słowo (np. „kot” „księżniczka” lub inne w zależności od treści) dziecko podnosi rękę, czy klaszcze itd.
- Zabawa w głuchy telefon. Zadaniem dziecka jest dokładne powtórzenie zdania, które usłyszało.
- Nauka krótkich wierszyków, wyliczanek, piosenek, rymowanek.
- Zapamiętywanie numerów telefonów, listy zakupów (rozpoczynamy od 3 elementów i sukcesywnie zwiększamy ich ilość).
- Odtwarzanie rytmów np. wystukujemy dziecku kredką rytm, następnie dziecka stara się go odtworzyć.
- Rysujemy dziecku na plecach proste rysunki, na przykład trójkąt, koło, kwadrat, słońce, chmurkę. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, co zostało narysowane na plecach i odrysowanie tych rysunków na kartce. U starszych dzieci mogą to być liczby, litery, słowa.
- Dorosły czyta dziecku krótką bajkę, następnie dziecko opowiada jej treść lub odpowiada na pytania dorosłego związane z bajką.
- Rysujemy wspólnie z dzieckiem na dużej kartce papieru czy kartonie zwierzę, lalkę lub tworzymy cały obrazek i wspólnie go kolorujemy. Następnie tniemy go najpierw na większe kawałki. Dziecko układa je,tak jak puzzle. Gdy nabierze wprawy w układaniu całego obrazka, tniemy go jeszcze na mniejsze fragmenty i ponownie dziecko je układa. Możemy podwyższyć poziom trudności, tnąc puzzle na jeszcze mniejsze kawałki.
- Zabawa „Ciepło – Zimno”: Poszukiwanie ukrytego przedmiotu. Dziecko może być kierowane do celu w różny sposób, np. rodzic wykorzystuje kierunki prawo – lewo tył - przód, bliżej - dalej itp. (młodsze dzieci, które mają problem z kierunkami możemy kierować:„idź w stronę”: kanapy, albo lampy, itp.).
- Łączenie punktów tworzących figurę.
- Naśladowanie sekwencji ruchów np. „Zabawa w lustro”. Dziecko staje naprzeciw rodzica (rodzeństwa) i naśladuje ruchy, gesty rodzica dokładnie tak ja w odbiciu lustrzanym. Później następuje zamiana ról – to rodzic naśladuje dziecko.
- Nawlekanie koralików, rysowanie linii w labiryncie, bez dotykania ścian, rysowanie po śladzie, kalkowanie, wycinanie po linii.
- Pokazujemy dziecku ilustrację i prosimy, aby przez 30 sekund uważnie jej się przyglądało. Następnie zabieramy rysunek i prosimy, aby powiedziało, co znajdowało się na obrazku. Możemy zadawać pytania dodatkowe np. jakiego koloru był dany przedmiot, co robiła osoba na obrazku itp.?
- Z zamkniętymi oczami opisz jak najdokładniej, jak są ubrani domownicy lub jak wygląda miejsce,w którym teraz jesteś, itp.
- Z zamkniętymi oczami spróbujcie sobie przypomnieć ze wszystkimi szczegółami, co każdy z was robił dziś od momentu wstania z łóżka, aż do tej chwili. Wzajemnie możecie sprawdzić, czy coś nie zostało pominięte lub przestawione w czasie.
- Dziecko siedzi lub leży wygodnie i słucha odgłosów z otoczenia. Następnie stara się je wymienić(dźwięki to np.: szum lodówki, woda lecąca z kranu, dźwięki za oknem, skrzypienie drzwi, stukanie, szuranie, szelest gazetą itd.). Zadanie można utrudnić poprzez polecenie dziecku, aby wymieniło dźwięki, odgłosy w kolejności, w jakiej się pojawiały.
- Zabawa z dzieckiem i domownikami „Jedziemy na wycieczkę”. Zabawę zaczynamy od słów”: Jedziemy na wycieczkę i bierzemy...... - dziecko wymyśla i wymienia rzeczy, jakie zabieramy na wycieczkę, powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione, np.:misia, plecak, latarkę, spodnie, namiot itp. Każdy z uczestników wymienia rzecz, którą zabiera, po powtórzeniu wszystkich rzeczy od poprzednika.